تبلیغات
Davood Shahidi - پاسخ به پرسش های یک رهرو جوان در بارۀ معماری شهر و مبلمان شهری

پاسخ به پرسش های یک رهرو جوان در بارۀ معماری شهر و مبلمان شهری

پاسخ به پرسش های یک رهرو جوان

دربارۀ کیفیت و نحوۀ حضور مبلمان شهری در مسیر های شهری

 

داوود شهیدی

شکل ساده مرزبندی محدودۀ شهری این است که بگوئیم که شهر در پای ساختمان هاست که متوقف می شود. و یا در پشت در های ورودی آن ها ... و یا آن جا که مالکیت خصوصی در باب زمین های شهری حضورش را, اعلام می کند.

شهر تنها ساختمانهای کنار هم چیده شده نیست.

ارتباط ها هستند که همسایگی را خلق می کنند که مفهوم شهر را نمایندگی می کنند. انسان ها کنار هم می آیند که یک جامعه را بسازند. یک جامعه از همگرائی آحاد شهروند به وجود می آیند. مسیر ها محمل آشنائی اند.

ملاقات و رودر روئی انسان ها در مسیر هاست که تحقق می یابند. اینست که مسیر ها تنها یک فضای باقی مانده بین ساختمان ها نیستند و دارای شخصیت مستقل اند و آن جایگاه زندگی و انسان که دارای شخصیت است, یک معماری را نمایندگی می کند.

و اینست که مسیر یک معماری است و یک معماری شهری است.

 سی و سه پل مثالی برای یک معماری مسیر است.

برای درک زیبائی بصری باید که فرم مبلمان شهری را در قالب ویزوئل آرت بازیابی و یا تعریف کنیم.

این یک سوژه است در یک زمینه حضور دارد.

و این سوژه یا مجسمه وار است و همراه است با حرکت در حول و حوش آن ویا یک قطعۀ نقاشی و یا گرافیک شهری است همراه با نگاه کردن از گوشه و کنار.

ولی مبلمان شهری برای پاسخگوئی به نیازهای شهروندان نیز هست و این می تواند بانی یک تآمل هوشمندانه در کنار یک روزنامه فروشی باشد و یا نوشیدن آب و یا خریدن یک نوشابه و یا بستنی از یک ماشین فروش تنقلات. ولی مفید بودن و حائز کارکرد بودن به معنی نفی زیبائی بصری نیست و حتی مکمل آن نیز هست.

و در هرحال یک گردش شهری را کامل می کند با خلق یک تآمل در طرفۀ نگاه.

ولی در خیلی مواقع خود هنر نقاشی و یا مجسمه هم می تواند در یک مسیر شهری مبین یک لند اسکیپ باشد.

درک ائستتیک در سوژه, بیشتر در قالب فهم زیبائی هنر تجسمی است و زمینه, یا خود گردش شهری تنها حضور گذرای یک زندگی است.

بدنۀ خیابان ردیف از ورودی ها است و مجموعه ای از پنجره ها که ساکنین از آن ها شهر را به تماشا می نشینند.

ولی همه این ها در قالب فاساد شهری به خیابان تشخص و هویت می بخشد.

دیواره های خیابان و میدان یک فضای محدود خلق می کنند که به شهر مقیاس می دهد و از بی کرانی و سرگردانی, می رهاند. و به فضای خالی با تعین و تعریف شده اش راه می برد.

در هر حال مبلمان شهری خلق یک مکث گاه است در یک محور و یا یک محوطۀ عبوری, و بخش طبیعی معماری یک مسیر شهری است. و در ردیف خلق معماری شهر تعریف می شود.

به هر حال حضور مبلمان شهری همراه با حضور مردم و زندگی و بهترین عامل خلق محیط امن شهری نیز همین است. آن چه پارک ها را امن می کند نور و مردم است.

در هر حال همواره ایرانیان, آب و سایه و درخت را در فرم یک مکث گاه ستوده اند و چه نیکو است که در کنار آن یک بساط رفع نیاز هم در قالب مبلمان طراحی شده شهری نیز قرار گیرد.




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.