تبلیغات
Davood Shahidi - از سری مقالات استاد داوود شهیدی دربارۀ پروسۀ شکل گیری هنر معاصر در جهان تحت سلطه

از سری مقالات استاد داوود شهیدی دربارۀ پروسۀ شکل گیری هنر معاصر در جهان تحت سلطه

اسب بی سوار امانوئل زاپاتا

نوشتۀ داوود شهیدی

 

" اسب بی سوار امانوئل زاپاتا" نام نقشی است از گرافیست مردمی و به نام مکزیکی که دوست و همسنگر و یار انقلابی امانوئل زاپاتا, رهبر فقید انقلاب آزادی بخش مکزیک است.

نام او را هم ردیف بزرگان طنز گرافیک, - در مجلۀ مشهور "گرافیس " - بسیار دیده و شنیده ام.

و لازم است که بار دیگر یاد آور شوم که طنز گرافیک امری سطحی و بی هدف نیست. و بلکه ریشه ها و ژرفای آن را می شود در مفاهیم طرح پیام اجتماعی در عرصۀ هنر های تجسمی, و هم موضوع رسانه ای بودن ناگزیر آن در صنعت چاپ, به منظور توده گیر شدن پیام هنر, و  پدیداری تاریخی طرح و گرافیک خط و سیستم جدید زیباشناسی حاصل از آن و از سمت و سوی دیگر موضوع مردمی شدن هنر و گسترش جنبش های مدنی و زیر و بم های تاریخی و اجتماعی آن و ... جستجو و کنکاش کرد..

این نوشتار در ادامۀ طرح پروسۀ شکل گیری و تحول هنر و ادبیات معاصر در لاتین آمریکا به مثابۀ مثال یک حوزه تحت سلطه در حهان امروز است. و  هم در توضیح دقیقتر و عمیقتر آثار گوادالوپه پوسادا هنرمند خالق این اثر است که از بنیان گزاران طنز گرافیک مکزیک و آمریکای لاتین است و او بنیان گزار سنت های رسانه ای هنر های تجسمی در عرصه جهان تحت سلطه بومیان قاره آمریکا است. و نام او و کار او حتی ستارۀ پیشتاز جنبش انقلابی هنر مکزیک و هم سینمای موسوم به سینمای سوم, حاوی آثار سینمای انقلابی آمریکای لاتین نیز هست.

 

راز پوسادا در درک نقش حضور " خط" در گرافیک چاپ است..

خط، در عرصهَ شیوهَ تولید کلان در هنرو یا هم در هنر رسانه ای، زبان جدید بصری را طلب می کند که آن، حصول به ایجاد آن سطح کیفیت در ترکیب بندی خطی است که کمال دیده شدن و فهمیده شدن و تشخیص داده شدن است. و این است که پوسادا خط را می سازد و کمپوزیسیون را ساخت و ساز می دهد. و انگار که با جسم سخت ( یا با میخ)، طراحی می کند و خط را با حک کردن است که خلق می کند.

او باسمه طرح نمی زند و یک طراح ولنگار و بی اختیار نیست و در کار او خط، دیزاین می شود. او احساسات پراکنی نمی کند و رمانس بی هدف و بی ریشه، ارائه نمی دهد. او "روکوکو " نیست و بلکه خالق "رآلیسم اجتماعی " است. او "آرت نوو " نیست، زیرا خط او "انحناء "، نیست و خط او خودرا مستقر می کند و مثل "انحناء "، خود را در رمانس فضای "لوور " رها نمی کند. و اما، ساختار خطی او چنانکه در آرت نوو نیز چنین است، با تاش و بافت یا تکستور است که کامل می شود.

دریافت فرم استلیزه برای طرح الگوهای کلی درهنرچاپ وکلیشه سازی در آرت نوو، از موتیف های گیاهی مطرح دربافته های ایرانی است که انجام می گیرد.

پوسادا اما، فرم استلیزه را از آناتومی استخوانی اسکلت یا پرسوناژهای کارتونیک خود، اخذ می کند. و درک خالص از فرم و ترکیب بندی و بیان ناراتیو یا روایت گر را از بافته های بومی دریافت می کند.

و تعبیر و روایتی از دفرماسیون کارتونیک درکارهای او، اسکلت ها هستند و اما اسکلت ها بیان حالات انسانی تشدید شده اند و این است که در هیئت اسکلت انسانی، اریستوکرات، خالی است و دیکتاتور نظامی، مسدود و محصور است.

.

و بدینسان است که پوسادا در کارهایش، با زبان مردم و کلمات و عبارات مردم، دشمن مردم را می ستیزد و نقد می کند.

حقیقت انسان (پرسوناژ ) ها هستند که توان و نیروی گرافیک حکاکی شده را آشکار می کنند و واقعیت بصری محض و گرافیک ناب

 

.در ژانر طنز گرافیک, اغراق بصری را، در خود منعکس می کنند.

واما ... هنر پوسادا با انقلاب است که شکل می گیرد و کمال می یابد و این یک تحول بزرگ در جهان تحت سلطه است که مردم آن صنعت و ماشین چاپ را در خدمت ندارند و تنها سرمایه شان روح خلاق فرهنگ جمعی است.

این است که سنت های پوسادا, در ارتباط با هنرو رسانه مطرح می شود و هنر ناب با پایگاه رسانه, از نظر محتوی و فرم وحدت می یابد. تکرار می کنم!

این هنر رسانه ای در شکل خبرنامه, پیام اجتماعی همراه با پیام تصویری در خدمت موضوع است.

و سپس هم در فرم حرف نویسی و هم در هیئت تصویر, یک ترکیب بندی خلاق 

 را ارائه می دهد که حامل یک پیام بصری (ویژوال ) است و این است که ارتباط می گیرد با عرصهَ نگاه و دید نو و مجرد یک هنرمند! و چون از نظر بصری "ساخت و ساز" تعریف می شود, اینست که در شکل یک سامانه و سیستم معمارانه است که خلق می شود. و این در کار شاگردانش ...!؟

شاگردان خوسه پوسادا کیانند تا مفهوم شکل و معنی را در هنر رسانه ای گسترش دهند؟

این تاَ ثیر عمیق و قاطع او در هنر سبب ساز ظهور نام های پرآوازه ای چون ریورا و اوروزکو و سیکیروس, سه نام برجسته که به سه بزرگ موسوم اند و خالق جنبش انقلابی هنر مکزیک هستند




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.